Burn-out

Help mijn partner heeft een burn-out! Wat kan ik doen?

Partner met burn-out CreativeCoaching

Je wil je partner graag helpen, maar weet niet hoe. Je voelt je verdrietig, onmacht bekruipt je en frustraties steken de kop op. Je wilt álles doen om de andere weer zichzelf te laten zijn. De reactie van je levensgezel? die is prikkelbaar, heeft woedeaanvallen, stoot je af… Je geliefde is veranderd in een met zichzelf en zijn omgeving worstelende persoonlijkheid. De veranderingen in het karakter en het dagelijks leven van diegene die een burn-out heeft zijn vaak groot

Realiseer je dat de burn-out van je partner ook druk geeft op jou, op jullie relatie en op de directe omgeving. Met de juiste hulpverlening lukt het, om niet alleen jouw partner uit deze situatie te helpen, maar uiteindelijk ook jullie samen. 

Je partner dient zich nu vooral te focussen op zijn of haar herstel en heeft je steun hard nodig. 
Als ervaringsdeskundige geef ik je mee wat jij wel én beter niet kan doen:

1. Weet wat een burn-out is

Informeer jezelf over wat een burn-out precies inhoud. Ben je op de hoogte? Beeld je dan eens in hoe de ander zich voelt. Compleet uitgeput en opgebrand. Geen energie meer hebben – zelfs niet voor de dingen die je vroeger leuk vond, chaos in je hoofd, slecht slapen, kort lontje, schaamtegevoelens, afkeer voor sociaal contact…. Dat helpt om je partner met burn-out met andere ogen te zien en beter te begrijpen.

2. Niet (ver)oordelen

Zeg niet: “Het is je eigen schuld. Je hebt te hard en teveel gewerkt”. Kom ook niet met de uitspraak: “Verman je”. Dat veroordelen en oordelen lost niets op. Het zorgt er alleen maar voor dat de ander zich nog meer miskend voelt, gefrustreerd raakt en nog verder in z’n schulp kruipt. Hou je kritiek gewoon voor je. Hoe moeilijk dat ook is. 

Herstellen van een burn-out tijd kost en gaat altijd gepaard met vallen en opstaan. Blijf geduldig. Ook als je partner onredelijk of heftig reageert. Dat is soms best lastig! Besef dat dit gedrag veroorzaakt wordt door de burn-out (check de lijst van burn-out symptomen). 

3. Luister naar je partner

Geef je partner ruimte om zijn of haar verhaal te doen en soms letterlijk even bij je uit te huilen. Geef niet teveel goedbedoelde adviezen. Luister en schep ruimte om te praten over gevoelens, obstakels, klachten… Verwacht ook niet dat het na een paar gesprekjes weer goed is. Dat is niet zo.

Als je partner nog in de ontkenningsfase zit, laat je dan niet door je partner in de luren leggen als hij of zij zegt: “Na dit project wordt het rustiger” of “Als we straks met vakantie zijn geweest gaat het wel weer over”. Het gaat namelijk niet vanzelf over! Zoek samen professionele hulp en wacht daar niet te lang mee!

4. Waarmee kan ik je helpen?

Een burn-out hebben betekent dat zelfs de alledaagse dingen enorm veel moeite kosten. Kijk op welke wijze je partner ontlast kan worden in de dagelijkse activiteiten binnen het gezin: opvang, hobbies van de kinderen, eten klaarmaken, inkopen doen, administratieve taken, afspraken maken met de huisarts, de burn-out coach… 

Ga samen héél kritisch door de agenda en zet een streep door alle activiteiten die energie vragen! Creëer bewust ruimte en rust in jullie agenda zodat je partner kan werken aan zijn of haar herstel.

5. Onderneem ontspannende activiteiten

Maak tijd vrij om samen ontspannende en leuke dingen te doen. Vermijd dat je partner in zijn of haar hoofd blijft zitten. Door de buitenlucht op te snuiven en lichamelijk actief te zijn bestrijd je effectief burn-out klachten. Het werkt ook preventief! Dus, stel voor om elke dag een stukje te wandelen of te fietsen. Al is het in het begin maar 15 minuten. Overdrijf niet, je partner is immers ook fysiek uitgeput.

6. Vergeet jezelf niet

Zorg ook héél goed voor jezelf. Neem tijdig zelf ontspanning. Blijf de dingen doen die je energie geven. Bewaak ook goed je eigen grenzen. Schakel hulp in van vrienden of familie om je te helpen kinderen op te vangen, taken uit te voeren… Ventileer je frustraties buitenshuis. 
Om je partner goed tot steun te kunnen zijn is het belangrijk dat jij in balans blijft. Anders is de kans aanwezig dat jij de volgende bent met een burn-out! Zoek daarom tijdig hulp van een deskundige voor je partner.

7. Zoek tijdig professionele hulp

Steek je kop niet in het zand en denk: “Dat waait wel over”. Maak samen een afspraak bij de huisarts en zorg voor professionele hulp. Bespreek ook je eigen vragen, frustraties bij de huisarts of bij de burn-out coach.

Als burn-out ervaringsdeskundige weet ik héél goed wat werkt én wat niet werkt. Het burn-out herstel-programma is gericht is op zowel fysiek als mentaal-emotioneel herstel & groei. We gaan op zoek naar de oorzaak van het probleem. Uit ervaring weet ik immers dat alleen een grondige holistische aanpak werkt om te herstellen van een burn-out! 

Omdat we weten hoe belangrijk de steun van een partner is in het herstel, wordt in het burn-out herstel-programma van CreativeCoaching ook jij als partner betrokken. Velen zien hun burn-out achteraf als een geschenk. Ze zijn niet alleen zelf veranderd, maar ook hun relatie is veranderd. En bijna altijd in positieve zin.

Magali

…een burnout maakt een diepere dimensie los, ook in je relatie.
Het positieve van een burn out is dat het je dwingt om anders naar jezelf en je leven te kijken. Het bekende vraagstuk: “Is dit het nu?” passeert de revue. Wie ben ik? Wat doe ik eigenlijk? Waarom doe ik wat ik doe? Vind ik het wel leuk wat ik doe?… Het zorgt er voor dat het leven van diegene die in de burn out terecht komt, op zijn grondvesten wordt geschut. En dat is ook de bedoeling van de burn-out. Het is een wake-up-call om het anders te gaan doen. En juist dan kan je relatie onder druk komen te staan. We weten maar al te goed dat de partner hierin betrokken moet worden zodat de verbinding in de basis blijft behouden. Daar besteden we in het burn-out herstelprogramma ook aandacht aan.